The digital divide: een rassenkwestie?

The digital divide of digitale kloof berust op het idee van de ‘haves’ en de ‘have not’: die toegang hebben tot technologie, in de vorm van internet en computers, en zij die dit niet hebben. Hoewel technologie door sommigen gezien wordt als een wondermiddel dat alle problemen uit de wereld kan helpen, zorgt het er voor anderen net voor dat de ongelijkheid binnen onze samenleving enkel groter wordt. Zo hebben kinderen die geen toegang hebben tot een computer het vandaag de dag moeilijker op school dan hun medeleerlingen bij wie dit wel het geval is, waardoor het ook uitdagender is voor hen om een diploma te behalen, een goede job te vinden, en op te klimmen in de maatschappij. In die zin versterkt de digitale revolutie dus gewoon de vicieuze cirkel die armoede heet.In deze blogpost gaan we in op de rol die ras speelt binnen deze kwestie.

Volgens een artikel van The Daily Dot heeft de digitale kloof in de Verenigde Staten echter minder te maken met ras dan mensen willen geloven. Het artikel verwijst naar een studie door het Pew Internet & American Life Project, die aantoont dat de digitale kloof tussen zwart en blank sterker wordt naarmate we afdalen op de sociale ladder. Zo zeiden 87% van blanken gebruik te maken van internet, terwijl dit bij de groep met zwarte respondenten het geval bleek te zijn voor 80% van de ondervraagden. Een verschil van ‘slechts’ zeven procent, dus. Kijken we echter naar de groep die enkel een middelbaar of geen diploma hebben, dan verwijdt de kloof zich al gauw tot 11%. ‟Voor wie hoogopgeleid en jong is, en een hoog inkomen heeft, maakt ras geen groot verschil”, verklaart Aaron Smith, de verantwoordelijke van de studie. “Het effect dat ras vroeger had op internettoegang is vijf of zes jaar geleden weggeëbd”, voegt hij nog toe.

Of is er toch meer aan de hand?

Fairlie (2005) bevestigt dat lagere inkomens en scholingsgraad inderdaad één van de belangrijkste redenen voor de digitale kloof tussen blanken enerzijds en zwarten en latino’s anderzijds zijn. Toch verklaren deze variabelen volgens hem niet alles. Zo wees zijn onderzoek uit dat zwarten en latino’s uit gezinnen met een jaarinkomen van meer dan 60.000 dollar nog steeds minder geneigd zullen zijn om een computer te bezitten of toegang te hebben tot internet dan de blanke ondervraagden uit de zelfde inkomensgroep. De studie toont verder aan dat bij latino’s ook de taal (Spaans) die ze spreken een grote impact heeft op hun toegang tot technologie, en dat de digitale kloof over het algemeen groter is onder kinderen dan onder volwassenen.

De impact van de digitale kloof op nieuwsconsumptie

 

Maar als student journalistiek ben ik in de eerste plaats natuurlijk geïnteresseerd in de impact van de digitale kloof op de nieuwsconsumptie van de verschillende rassengroepen. Ook hier is er goed nieuws: zwarten en latino’s redden zich een pak beter dan vooraf gevreesd. Zo blijkt uit een enquête door het American Press Institute bijvoorbeeld dat de Amerikaan gemiddeld gezien van vier verschillende soorten media gebruik maakt om aan zijn dagelijkse portie nieuws te komen. De mogelijkheden zijn haast eindeloos: van de klassieke radio, televisie en printmedia over mobiele telefoons, computers tablets en e-readers, tot de zogenaamde ‘smart’ televisies met een internetverbinding. De onderlinge verschillen tussen de verschillende rassengroepen zijn beperkt, en optimistisch. Zo kwamen blanke ondervraagden uit op een gemiddelde van 3.9, terwijl zwarten gemiddeld gezien 4.2 en latino’s gebruik beweerden te maken van 3.5 verschillende apparaten om op de hoogte te blijven over de actualiteit. Verder scoorden zwarten van alle groepen ook het hoogst wat betreft smartphonebezit (97%), en de mate waarin er beroep wordt gedaan op mobiele telefoons (75% van de zwarte ondervraagden versus 64% van de latino’s en 53% van de blanke respondenten).

Niets is wat het lijkt

Hoe optimistisch de hiervoor besproken cijfers op het eerste zicht ook lijken, niets is wat het lijkt. Zo stelt David Honig, President Emeritus van het Multicultural Media, Telecom and Internet Council, en oprichter van het Energy Equity Alliance in een artikel van de Huffington Post dat zwarten en latino’s net vaker gebruik van het internet om het nieuws te raadplegen omdat ze geen computer en/of geen internettoegang hebben. Het veelzijdige gebruik van hun smartphone is voor deze minderheidsgroepen dus meer een noodzaak dan een vrije keuze. Honig maakt ook een kanttekening bij de algemene cijfers wat betreft internettoegang. Zo lijkt de kloof tussen blanken enerzijds en latino’s en zwarten anderzijds zich op dit vlak wel te herstellen, niets lijkt minder waar wanneer we uitsluitend naar de toegang tot breedbandinternet kijken (in plaats van satellietinternet, dat goedkoper, maar ook trager en minder standvastig is). Hier zien we dat de frequenties voor blanke ondervraagden soms wel dubbel zo veel bedragen als die voor de minderheidsgroepen. Minderheidsgroepen mogen dan wel bijna even veel toegang hebben tot het internet, de kwaliteit ervan is beduidend lager.

Een oplossing?

Gelukkig biedt David Honig naast duiding ook oplossingen om de duidelijk nog steeds aanwezige digitale kloof tussen de verschillende rassengroepen in de Verenigde Staten op te lossen. En hier heeft iedereen belang bij, ook blanke Amerikanen. Honig wijst er namelijk op dat zwarten en latino’s, die vandaag nog als minderheden worden beschouwd, over enkele decennia het merendeel van de Amerikaanse populatie zullen uitmaken. Wordt er niet meteen iets aan de digitale kloof gedaan, dan zal dit volgens hem zwarte gevolgen hebben op economisch en intellectueel vlak.

De sleutel ligt volgens Honig bij het ondersteunen van ondernemingen die geleid worden door leden van minderheidsgroepen. Dit is volgens hem zo belangrijk omdat deze bedrijven, in tegenstelling tot overwegend blanke bedrijven, vooral uit de telecom- en technologiesector er wél in slagen om gebruik te maken van het massale onontdekte talent dat zich binnen minderheidsgroepen als zwarten of latino’s bevindt. En dit vooral omdat ze zelf begrijpen hoe moeilijk het is om als niet-blanke een plaats te vinden in een sector die door blanken gedomineerd worden.

De digitale kloof: een perceptieprobleem?

Nog een man met een oplossing is Navarrow Wright, die via zijn zogenaamde ‘Close the Divide’ minderheidsgroepen, waaronder zwarten, probeert te informeren en warm te maken voor jobmogelijkheiden op de digitale markt. Zoals hij in onderstaande TEDx Talk uitlegt, is de digitale kloof volgens Wright in de eerste plaats namelijk een probleem van perceptie. Volgens hem kijken Amerikaanse zwarte jongeren bijvoorbeeld vooral op naar hiphopsterren en basketballers omdat dit het enige is wat ze te zien krijgen. Op vlak van technologie zijn er gewoonweg geen voorbeelden voor hem. Kijk maar naar Mark Zuckerberg, Steve Jobs of Bill Gates: allemaal blanke mannen. Hier probert Wright verandering in te brengen. Hij is dan ook een gegeerd motivational speaker, zoals hij in onderstaande video bewijst.

Gebruikte bronnen

Fairlie, R. W. (2005). Are We Really A Nation Online? Ethnic and Racial Disparities in Access to Technology and Their Consequences. Niet-gepubliceerde studie, University of California, Santa Cruz.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s