Sociale media: een volwaardige nieuwsbron?

De opkomst van sociale media is, ook in de journalistieke wereld, onmiskenbaar. Maar zullen sociale media het ooit schoppen tot een volwaardig nieuwsmedium dat met even veel respect behandeld wordt als de traditionele media?

Sociale media zijn alvast goed op weg om de meest populaire nieuwsbron te worden voor de massa. Zo blijkt uit een enquête door Pew Research Center van begin dit jaar dat maar liefst 62% van alle Amerikaanse volwassenen gebruik maakt van sociale media om aan nieuws te komen. Vier jaar eerder wees een gelijkaardige studie nog uit dat dit slechts voor 49% van de ondervraagden het geval was.

Van alle sociale netwerksites die tijdens het onderzoek onder de loop werden genomen, bleek Reddit, dat in ons land zo goed als onbekend is (70%) de meest gebruikte om aan nieuws te komen, gevolgd door Facebook (66%) en Twitter (59%). De zes andere websites, Tumblr, Instagram, Youtube, LinkedIn, Snapchat en Vine werden maar door 31% of minder van hun gebruikers gebruikt voor hun dagelijkse nieuwsconsumptie.

PJ_2016.05.26_social-media-and-news_0-01

De studie legde ook enkele interessante verhoudingen bloot tussen het bereik van de verschillende websites en de mate waarin ze door hun gebruikers geraadpleegd worden door nieuws. Zo zijn in totaal maar liefst 67% van de Amerikanen actief op facebook, maar gebruikt slechts 44% de sociale netwerksite om aan nieuws te komen. Youtube, de op één na meest populaire van de negen onderzochte websites, wordt slechts door één vijfde van haar gebruikers geraadpleegd voor nieuws, goed voor maar 10% van de totale Amerikaanse bevolking. Twitter, die een kleiner aantal gebruikers heeft dan Facebook en Youtube, doet het proportioneel dan weer beter op vlak van nieuwsconsumptie.

Maar kunnen sociale media naast een nieuwsbron voor het publiek ook een volwaardig nieuwsmedium voor professionele journalisten worden? Uit een onderzoek dat Griessner (2012) uitvoerde in opdracht van het Reuters Institute fort he Study of Journalism blijkt alvast dat persagentschappen zeker gebruik maken van sociale media, en dat ze dit in de eerste plaats doen met het oog op nieuwsgaring. Rekening houdende met de snel groeiende concurrentie binnen de nieuwssector, is namelijk van cruciaal belang om in dit razendsnel veranderende journalistieke landschap mee te blijven met de laatste trends, en hier vormt de burgerjournalistiek die via sociale media tot stand komt een belangrijk onderdeel van. Een tweede reden voor nieuwsagentschappen om actief te zijn op sociale media is om de eigen nieuwsverhalen te verspreiden en een nieuw publiek te bereiken. Hier valt vooral op dat elk nieuwsagentschap dit op zijn eigen manier aanpakt. Verder zetten nieuwsagentschappen sociale media ook in om hun geloofwaardigheid te vermogen en hun imago en merk te versterken. Griessner (2012) noemt deze bevinding logisch: een nieuwsagentschap moet aanwezig zijn waar zijn klanten, in dit geval, de nieuwsmedia, aanwezig zijn. En dit is steeds vaker op sociale media.

Griessners (2012) derde en laatste vaststelling was dat sociale media de nieuwsagentschappen een goede indicatie kunnen geven van hoe ze hun diensten nog kunnen verbeteren, en of ze de doelstellingen die ze voorop hadden opgesteld, kunnen halen. Dit gebeurt aan de hand van de zogenaamde ‘munteenheid’ van de sociale media, de ‘likes’ of ‘vind-ik-leuks’, maar ook via reacties van klanten die de nieuwsagentschappen als directe feedback kunnen beschouwen.

Een tegenbeweging?

Sociale media zijn dus duidelijk aan een flinke opmars bezig, ook als professionele nieuwsbron. Maar niet iedereen is even gelukkig met deze evolutie. Zo besliste China eerder dit jaar dat nationale nieuwsagentschappen sociale media niet meer mogen gebruiken als nieuwsbron, tenzij ze hier uitdrukkelijke overheidstoestemming voor krijgen. Op deze manier wil China tegengaan dat er valse informatie en geruchten worden verspreid via sociale media. “Het is verboden om nieuws te creëren op basis van geruchten, of om aan de hand van vermoedens en verbeelding de feiten te verdraaien”, klonk het bij de Chinese mediaregulator. “Alle niveaus van de cyberspace administratie moeten met volle ernst hun verantwoordelijkheden in verband met internet content vervullen, de mate van controle en onderzoek verhogen, en vals en niet-feitelijk nieuws zwaar bestraffen en aanpakken”, voegde het nog toe.

De beslissing valt echter op zijn minst ironisch te noemen. Zo brachten King, Pan en Roberts (2016) dit jaar nog aan het licht dat China zijn burgers massaal inzet om op sociale media reacties te posten die de aandacht moeten afleiden van eventuele kritiek op de staat. Deze burgers blijken voornamelijk medewerkers van de Chinese overheid te zijn die actief zijn op sociale media ‘in bijberoep’, en worden The 50 Cent Party of The 50 Cent Army genoemd, naar de 50 cent die ze naar verluid betaald zouden krijgen per reactie. Hun totale bijdrage  wordt jaarlijks op 448 miljoen facebookreacties per jaar geschat.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s