Vergeet de BV, hier komt de BJ

De opkomst van nieuwe media heeft voor een doorbraak van nieuwe trends in de journalistiek gezorgd. Één van deze trends is de ‘bekende journalist’ (BJ). Waar journalisten in het verleden veelal op de achtergrond bleven, en hun werk vooral in het teken stond van het medium waarvoor ze werkten en de content die dit uitbracht, treden ze vandaag de dag steeds vaker uit de schaduw om ook hun eigen persoonlijkheid te promoten.

Toch is deze ontwikkeling niet nieuw, en ook niet uitsluitend aanwezig op de nieuwe media. Denk maar aan televisieprogramma’s als Phara, Vranckx en Paul en Witteman, waar duidelijk de persoonlijkheid van de journalist, en niet de inhoud van het programma zelf voorop wordt gesteld.

De opkomst van sociale media gaven deze ontwikkeling echter wel een extra boost. Zo is het vandaag de dag niet enkel gewenst, maar vaak ook verplicht voor journalisten om aanwezig en actief te zijn op sociale media. Deze trend begon in Amerika, waar goede journalisten zich dankzij sociale media tot superster kunnen katapulteren. Een mooi voorbeeld hiervan is CNN-journalist Anderson Cooper, die maar liefst 7 miljoen volgers heeft op twitter en in 2015 nog door het politieke tijdschrift Politico werd uitgeroepen tot de meest invloedrijke politieke journalist op sociale media.

Onontbeerlijk

Een van de redenen hiervoor de snel veranderende journalistieke wereld waarin we vandaag leren. Traditionele nieuwsmedia doen het steeds slechter, terwijl nieuwe media aan een enorme opmars bezig zijn. Je zou als journalist maar gek zijn om niet mee op deze trein te springen. Zo komen mensen die je naam ingeven op google meteen bij je persoonlijke (sociale media) website terecht, wat deuren kan openen. Een persoonlijke website is voor de journalist van vandaag namelijk wat een portfolio voor de fotograaf is: al je werk lekker overzichtelijk gebundeld op één enkele plaats.

Toch proberen journalisten nog een extra dimensie toe te voegen. John Tedesco, reporter voor de Amerikaanse nieuwssite San Antonio Express-News geeft op zijn wordpress bijvoorbeeld niet enkel zijn eigen nieuwsverhalen, maar ook journalistieke tips en tricks mee. “Journalisten moeten mensen aanspreken en aan hen uitleggen wat er allemaal komt kijken bij de nieuwsgaring.”, zegt hij. “Ik probeer uit te leggen wat er allemaal komt kijken bij het maken van een nieuwsverhaal, en waarom dit belangrijk is”, gaat Tedesco verder. Maar de journalist wil evenmin dat zijn website enkel en alleen rond hem draait: “Mijn krant publiceert veel goed werk, dus link ik ook naar nieuwsverhalen van collega’s.

Crowdsourcing

Daarbij kunnen persoonlijke websites, en dan vooral persoonlijke sociale media pagina’s ook een prima hulpmiddel zijn om aan crowdsourcing te doen. Crowdsourcing wordt door Merriam-Webster omschreven als “the practice of obtaining needed services, ideas, or content by soliciting contributions from a large group of people and especially from the online community rather than from traditional employees or suppliers”. In ons geval zal crowdsourcing vooral worden gebruikt om informatie te bekomen. Is een journalist die miljoenen volgers heeft op twitter bijvoorbeeld op zoek naar ooggetuigen of beelden van een bepaalde gebeurtenis, dan is de kans groot dat hij meteen iemand te pakken krijgt als hij hiervoor een oproep doet.

Persoonlijke of onpersoonlijke social media accounts?

Achter deze persoonlijke websites en sociale mediapagina’s lijkt dus vooral een praktische en economische drijfveer te zitten. Maar is er ook ruimte voor wat meer persoonlijke content, iets wat je toch zeker zou verwachten van nieuwe media, die zich net onderscheiden omwille van hun persoonlijke karakter. Uit een onderzoek van Holton en Molyneux (2015), die 41 journalisten van Amerikaanse kranten interviewden, dat het onderhouden van persoonlijke pagina’s op sociale media niet altijd even evident is. Hoewel de respondenten sterk door hun omgeving werden aangemoedigd om persoonlijke pagina’s aan te maken, leek het voor hen zo goed als onmogelijk om deze ook voor persoonlijke doeleinden te gebruiken. Ondanks de erg persoonlijke aard van sociale media, stonden veel van de ondervraagde journalisten namelijk onder grote druk van hun werkgever om hun persoonlijke pagina’s uitsluitend voor de promotie van hun journalistieke werk en hun krant te gebruiken. Hierbij bleek zo veel mogelijk objectiviteit nastreven de norm te zijn. Persoonlijke berichten in verband met religie, familie of vrienden waren dan ook uiterst ongewenst. Houden de journalisten zich niet aan deze interne code, dan kunnen er repercussies en zelfs ontslagen volgen. Tot slot bleek het onderhouden van deze uiterst objectieve ‘persoonlijke sociale’ mediapagina’s voor veel van de journalisten een extra bron van stress te vormen.

Hoe promoot ik mezelf online?

Het mag dus duidelijk zijn dat persoonlijke sociale mediapagina’s en websites voor zowel de beginnende als de ervaren journalist onontbeerlijk zijn geworden. Maar hoe begin je hier nu precies aan? Hier zijn zes tips die Tony Rogers van About Journalism  ons meegeeft.

  1. Maak een online portfolio aan. Nieuwsbedrijven zijn steeds minder geïnteresseerd in een uitgeprint portfolio, maar hebben wel graag een handig overzicht van links die naar je beste artikels leiden, maar waarop ook andere belangrijke info als je CV en contactinformatie terug te vinden is. Websites als blogger.com en WordPress maken dit een koud kunstje.
  1. Begin je eigen website. Een online portfolio is leuk, maar een eigen online stek om jezelf en je journalistieke werk te promoten is de volgende stap. Veel ondertussen gerenommeerde journalisten hebben het je voor gedaan, en zich op deze manier in de spotlight gewerkt. Een eigen website beginnen lijkt op het eerste zicht heel ingewikkeld, maar met een beetje geld en hulp kom je al een heel eind.
  1. Begin je eigen blog. Dit is pure logica, en het is ook nog eens enorm eenvoudig. Gebruik je blog om aan je publiek te tonen wat voor werk je produceert en welke onderwerpen je interesseren. Blogs zijn ook ideaal om tussenin twee jobs aan potentiële werkgevers te tonen wat je waard bent.
  1. Start je eigen journalistieke facebookpagina. Hoewel je waarschijnlijk al een persoonlijk profiel hebt, is het belangrijk dat je ook een professioneel account aanmaakt waarop je je werk kan promoten en op zoek kan gaan naar een groter publiek.
  1. Maak een LinkedIn-profiel aan. LinkedIn is vooral van cruciaal belang in de bedrijfswereld, maar wordt ook in de nieuwssector volop gebruikt om nieuwe contacten te leggen.
  1. Ook een eigen, professionele twitterpagina mag zeker niet in deze lijst ontbreken. Je kan Twitter enkel gebruiken voor korte berichten, maar dit weerhoudt je er niet van om, net als op facebook, je werk op deze manier te promoten en te verspreiden. De microblogging-website is verder een uitstekende manier om aan contacten en bronnen te komen.

 

Gebruikte bronnen

Holton, A. E., & Molyneux, L. (2015). Identity lost? The personal impact of brand journalism. Journalism, 1-16. DOI: 10.1177/1464884915608816

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s