Adblockers: doodsteek van de online journalistiek? 

Een nieuwe les, een nieuwe blogpost. Vandaag kwam Wim De Preter, journalist bij De Tijd langs om het te hebben over de economische zijde van journalistiek. Zo had hij het onder andere over adblockers, die de voorbije weken niet uit de actualiteit waren weg te slaan. Adblockers, of applicaties die het met één druk op de knop mogelijk maken om online advertenties volledig uit te schakelen, zijn voor veel internetgebruikers een zege, maar zorgen in de Vlaamse krantenwereld voor heel wat kopzorgen. Online advertenties op krantenwebsites zorgen namelijk voor een groot aandeel van de totale inkomsten, een aandeel dat trouwens steeds groter wordt. In een reportage van De Afspraak, die werd uitgezonden naar aanleiding van een nieuw soort adblocker speciaal voor iPhones, noemt Olivier Braet, mediaonderzoeker aan de VUB online advertenties zelfs de smeerolie van onze online economie. Koen Verwee, CEO van De Persgroep trekt dan ook aan de alarmbel. “Wij beschouwen adblockers voor een stuk als diefstal van inkomsten”, oppert hij. En zijn het nu net niet deze reclame-inkomsten die voor verspreiders van gratis nieuws zo broodnodig zijn, onder andere voor het uitbetalen van hun journalisten. Een gelijkaardig verhaal horen we bij Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Hij brengt echter wel een belangrijke nuance aan: “Op veel sites zijn advertenties echt vervuiling”, klinkt het. Hij gaat dus zeker ook akkoord met de stelling dat adblockers een bedreiging vormen, maar erkent wel dat er iets moet veranderen aan het huidige advertentiebeleid. Volgens Vandermeersch brengen adblockers zelfs enkele voordelen met zich mee: ze zullen er namelijk voor zorgen dat adverteerders alles uit de kast moeten halen om creatiever uit te hoek te komen, en zo hun doeltreffendheid te verhogen.

Een algemeen fenomeen

Adblockers zijn trouwens niet enkel bij ons, maar ook in het buiteland een zeer controversieel topic. Zo weert de Duitse krant Bild voortaan elke gebruiker van een adblocker van haar website, tenzij ze ter compensatie een vast bedrag van 2,99 euro per maand betalen. Het aanbieden van reclamevrije content tegen betaling lijkt zelfs een opkomende trend te zijn, en niet enkel binnen de journalistiek. Zo kwam videowebsite Youtube recent voor de dag met Youtube Red, een betalende variant die het voor surfers mogelijk maakt om ook zonder adblocker naar hartenlust filmpjes te bekijken zonder onderbroken te worden door vervelende advertenties.

Persoonlijk zie ik geen toekomst in betalende online artikels. Hoewel het meer dan redelijk is om geld te vragen voor een online krant – net zoals dat voor een papieren exemplaar trouwens altijd al het geval is geweest,  is het voor internetgebruikers van mijn generatie gewoon vanzelfsprekend dat de meeste informatie van welke aard dan ook vrij toegankelijk is: het internet voor iedereen, door iedereen. Hoewel het internet voortdurend verandert en meer en meer evolueert in de richting van een pure maketingtool, blijf ik fervent voorstander van dit principe.                                                                                                                                                                                                                                         Daarbij vrees ik dat een verdere beperking van het aantal gratis online artikels er gewoonweg voor zal zorgen dat mensen minder lezen, en dus ook minder op de hoogte zullen zijn van de actualiteit. Dit is althans de reflex die ik bij mijzelf opmerk: valt mijn oog op een online artikel dat er interessant uitziet, maar uiteindelijk betalend blijkt te zijn, dan hoeft het voor mij gewoon niet meer.

Volgens Wim De Preter heeft de betalende online journalistiek met de applicatie Blendle echter eindelijk een succesverhaal te pakken. Blendle brengt artikels van veel verschillende online kranten en tijdschriften samen op één platform en fungeert in die zin als een soort van ‘etalage’, en dus ook als brug tussen gratis en betalende journalistiek. Gebruikers van Blendle kunnen er namelijk voor kiezen om afzonderlijke artikels te kopen, of zelfs om een abonnement te nemen op bepaalde kranten of tijdschriften die hen interesseren. De applicatie is in België nog niet heel bekend, maar is onze buurlanden zeker en vast aan een opmars bezig: in Nederland werd de app al maar liefst 450.000 keer gedownload en in Frankrijk en Duitsland wordt een gelijkaardig succes verwacht. De Preter voegt hier echter wel aan toe dat dusver nog maar één vijfde van alle Blendle-gebruikers wereldwijd ervoor gekozen heeft om betalende artikels te lezen. Of deze applicatie het op lange termijn kan uithouden zonder reclame-inkomsten is dus nog onzeker.

Ook Google topman Sridhar Ramaswamy uitte onlangs zijn ongerustheid over de stijgende populariteit van adblockers. Volgens hem zijn online advertenties nog steeds enorm winstgevend, maar kan hier wel eens zeer snel een einde aan komen. Hij legt de schuld hiervoor trouwens niet enkel bij ontwikkelaars van adblockers, maar ook bij de online adverteerders zelf: “People install ad blockers after they’ve had a poor experience, where a mobile webpage is covered by an ad or they’re unable to find the “X” in the corner. Bad ads threaten to bring chaos to the whole industry”. Ramaswamy sluit zich dus net als Peter Vandermeerschen aan bij het idee dat niet enkel adblockers, maar ook slechte advertenties bestreden moeten worden. Daarom werkt Google momenteel samen met een paar belangrijke partners uit de online advertentie-industrie aan een manier om het huidige systeem dragelijker te maken voor zowel internetgebruikers als adverteerders… En aan de andere kant van het debat doen de makers van AdBlock Plus, wereldwijd de populairste adblocker, hetzelfde. Ook zij zitten met enkele belangrijke partners uit de reclamewereld rond de tafel om zo samen te bepalen welke online advertenties aanvaardbaar zijn en welke niet. Reclame van de eerste soort zou in de toekomst dan mogelijk wél vertoond worden, zelfs bij gebruik van een adblocker.

Bronnen

http://www.nu.nl/internet/4151447/google-topman-maakt-zich-zorgen-adblockers.html

http://www.canvas.be/video/terzake/najaar-2015/woensdag-14-oktober-2015/adblockers-een-vloek-of-een-zege

http://www.demorgen.be/buitenland/bild-weert-gebruikers-adblockers-van-website-b3e0fe5d/

http://www.demorgen.be/technologie/dit-betekent-de-nieuwe-betaalmuur-van-youtube-voor-u-bafebb8c/

http://www.nu.nl/internet/3863292/blendle-heeft-ruim-100000-gebruikers.html

http://www.mondaynote.com/2015/10/05/blendle-is-up-to-something-big/

http://adage.com/article/digital/adblock-create-board-oversee-whitelisting/300659/

http://uk.businessinsider.com/google-ad-boss-sridhar-ramaswamy-on-ad-blockers-2015-10?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+typepad%2Falleyinsider%2Fsilicon_alley_insider+%28Silicon+Alley+Insider%29?r=US&IR=T

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s